A Transparency korrupciós indexe vs. a magyar és afrikai vasútépítés
Nagy felháborodás kisérte, hogy a Transparency International 2022-es korrupciós indexe a fekete-afrikai országok szintjére sorolta be Magyarországot, a 73. helyre.
Sértettségünk a hegyekre hágott, és valóban óriási gondok vannak a TI módszertanával, de ez nem söpri le az állami korrupció valóságát. Illusztrációként ide teszek egy összehasonlítást.
A Welten van egy érdekes cikk arról, hogy Kína visszafogott a nagy afrikai gazdasági invázióból, mert már 1 billió dollár hitelt helyezett ki a világon, melynek 60% jelenleg már bajban lévő országokban van, és fél, hogy nem fizetik vissza a hiteleket.
Egyes afrikai országok új vezetői is elkezdtek lázadozni. Kenya újonnan megválasztott elnöke teljesítette választási ígéretét, és nyilvánosságra hozta a Kínával kötött, titkosított szerződés részleteit.
Az ominózus részletek egy teljesen túlárazott, 3,6 milliárd dollár értékű, Nairobitól a tengerparti Mombasa városáig tartó vasútvonal megépítéséhez kapcsolódnak. Az esetből kiderül, hogy Peking miért akarja annyira titokban tartani az ilyen szerződéseket. Nem volt törvényes építési kiírás, ráadásul az ügylet előírja, hogy szinte minden "árut, technológiát és szolgáltatást" Kínából szereznek be. Vámmentesen, ugye. Így a helyi gazdaság csak kisebb szerepet játszhatott Kenya történetének legnagyobb infrastrukturális projektjében. Bármilyen választottbírósági eljárásra csak Kínában kerülhet sor, így a helyi vállalatok tiltakozása valószínűleg amúgy is hiábavaló lenne.
Nem mondott semmit nekem ez a túlárazás, ezért megnéztem a távolságot: 488 km. Mai áron 2.72 Mrd Ft /km (2021-es usd árfolyamon 2.2 Mrd). A terep különösen nehéz:
A nehéz és dombos terep miatt az SGR [a szóban forgó vasútvonal] nagy részét viaduktokon és töltéseken, valamint vágatokban építették.
Az ugandai vasút például spirálkanyarok segítségével oldotta meg a dombos terepet Mazeras település közelében. Ezzel szemben az SGR két hídon halad át ezen a területen, a 43,5 méter magas Mazeras-2 híd a legmagasabb az útvonalon. Nairobihoz közeledve az SGR átkel a 2,6 kilométer hosszú Athi River Super Bridge hídon, amely elkészültekor Afrika hatodik leghosszabb hídja volt. Az SGR összesen 98 híddal rendelkezik.
Ezt még mindig nem tudtam hova rakni, ezért rákerestem, mennyibe kerül egy km vasút megépítése.
Mészáros Lőrinc a Debrecen - Füzesabony vonalat 3.6 mrd/km-ért építi, egyenes terepen, a műtárgyak száma és nagysága messze elmarad a kenyaitól, míg lengyel testvéreink 1.06 mrd/km-ből oldanak meg egy hasonló szakaszt.
Innen is látszik, hogy a túlárazás relatív fogalom, és van, ahol korrupcióban meg tudjuk verni Kenyát.